درمان بواسير خفيف

درمان فوري شقاق با ليزر

درمان بواسير خفيف

۱۹ بازديد

ظاهر بد بواسيرهاي خارج آمده يا عفونت توده ‌ي سياه شده بواسير لخته اي يا ترمبوزه از خفيف‌ ترين تا شديدترين عارضه ‌هاي احتمالي بواسير به حساب مي آيد. احتمال ابتلا به كم‌ خوني فقر آهن در بواسيرهاي خون‌ريزي دهنده به ويژه بواسير داخلي هست. به خاطر تغيير شكلي كه در رگهاي منطقه مقعد ايجاد مي شود، احتمال تغييرات غيرنرمال در بقيه سلول ‌هاي روده ‌اي بيشتر مي شود و شخص را در خطر مبتلا شدن به انواع سرطان ‌هاي روده‌ اي مي كند.

عکس بواسیر

 

در اغلب موارد بيماري بواسير خفيف است و در صورت پيگيري فوري كمتر سبب ايجاد مشكل جدي در شخص مي‌ شود. با اين حال كم ‌توجهي به درمان مناسب آن باعث ظاهر شدن عارضه هاي بدي مي شود.

ظاهر بد بواسيرهاي خارج آمده يا عفونت توده ‌ي سياه شده بواسير لخته اي يا ترمبوزه از خفيف‌ ترين تا شديدترين عارضه ‌هاي احتمالي بواسير به حساب مي آيد. احتمال ابتلا به كم‌ خوني فقر آهن در بواسيرهاي خون‌ريزي دهنده به ويژه بواسير داخلي هست. به خاطر تغيير شكلي كه در رگهاي منطقه مقعد ايجاد مي شود، احتمال تغييرات غيرنرمال در بقيه سلول ‌هاي روده ‌اي بيشتر مي شود و شخص را در خطر مبتلا شدن به انواع سرطان ‌هاي روده‌ اي مي كند.

برخي زمانها عارضه ها، از خود بواسير ناشي نمي شوند بلكه روش درمان بواسير باعث عارضه ‌هايي در شخص مي شود كه عبارتند از:

خونريزي زياد: برخي مواقع رگها به صورت كامل گرفته نمي ‌شوند و شخص از منطقه رگهايي كه خوب مسدود نشده ‌اند دچار خونريزي مقعدي مي شود و به صورت توده پرخون ظاهر مي شود. اگرچه صدمه به مخاط راست روده در زمان جراحي نيز خود را به صورت خونريزي غيرطبيعي نشان مي‌ دهد.

عفونت: به دنبال مراقبت ناكافي و نادرست از ناحيه برش و بخيه مقعد پس از عمل احتمال چركي شدن محل عمل شده بيشتر مي شود. البته شايد عفونت و زخم شدن بواسير پيش از عمل هم اتفاق بيفتد.

بي‌ اختياري مدفوع: در برخي مواقع در زمان جراحي به اعصاب حسگر و كنترلي دريچهي مقعد صدمه وارد مي شود به طوريكه شخص با عارضه بي‌ اختياري مدفوع روبه رو مي ‌شود. البته اين مورد خيلي كم پيش مي آيد و به احتمال زياد امكان درست كردن آن با جراحي ‌هاي ديگر ميسر است.

فيستول مقعد: فيستول يك مجراي كوچك و غير نرمال است كه احتمال دارد در زمان جراحي با بي ‌احتياطي پزشك بين مجراي مقعد با سطح پوست خارجي آن يا داخل واژن زنان به وجود بيايد. با توجه به ناحيه فيستول امكان درز مدفوع از سطح پوست يا واژن هست.

آلرژي: احتمال دارد شخص به ماده هاي تشكيل‌دهنده داروهاي موضعي منطقه مقعد آلرژي داشته باشد و دچار خارش يا قرمزي شود.
ترمبوز وريدي مقعد: احتمال پديد آمدن لخته خون در رگهاي وريدي مقعد به دنبال يك روش درماني به اسم اسكلروتراپي هست.

درمان قطعی بواسیر توسط کلینیک سامان

با اين گفته ها بهتر است شخص پيش از انتخاب روش درماني براي درمان بواسير خفيف عارضه هاي هر يك از آنها را از پزشك خود جويا شود، بعد با آگاهي بيشتر و با كمك پزشك متخصص خود درمان بواسير مناسبي را براي خود را انتخاب كند.

همواره ديدن ناحيه صدمه ديده نخستين مرحله عملي براي تشخيص بيماري ‌ها است. نشان دادن مقعد به پزشك براي خيلي از اشخاص خجالت آور است، براي همين خيلي از بيماران بواسير از مراجعه به پزشك اجتناب مي نمايند و ترجيح مي‌ دهند با بيماري خود بسازند و بسوزند.

پزشك در نخستين ملاقات ابتدا شرح ‌حالي دقيق از نشانه هاي بيمار و سابقه‌ بيماري ‌هاي ديگر او مي گيرد. دادن شرح حال دقيق توسط بيمار و شرح كامل علائم مي‌ تواند كمك زيادي به سرعت تشخيص بيماري يا نوع آن نمايد. بعد پزشك با معاينه فيزيكي منطقه مقعد مي‌ تواند تا حدودي مبتلا شدن فرد به بواسير را تشخيص دهد. در صورت ترديد به دروني بودن بواسير احتياج به معاينه با انگشت و همينطور براي تأييد آن، كمك گرفتن از ساير روش ‌ها است.

رنگ خون خارج شده از مقعد هم مي‌ تواند به تشخيص بهتر كمك‌ كند، چون غالباً خون سياه علامت خونريزي در ناحيه هاي فوقاني دستگاه گوارش و روده‌ها است و خون روشن علامت نزديكي ناحيه خونريزي به مقعد است. البته هميشه نمي توان گفت خون قرمز روشن علامت بواسير است و براي تشخيص قطعي بايد معاينه زيادي انجام شود. خونريزي افزون بر بواسير مي ‌تواند علامت بقيه بيماري ‌هاي گوارشي مثل برجستگي‌ هاي گوشتي، توده ‌هاي خوش‌خيم يا بدخيم، بيماري التهابي روده باشد. مخلوط يا جدا بودن خون از مدفوع هم يك علامت ديگر براي داشتن بواسير است چون غالبا خونريزي بواسير جدا از مدفوع بيرون مي آيد.

در بررسي با انگشت پزشك با انگشت پوشيده با دستكش و آغشته به ژل براي كم كردن درد معاينه، درون مقعد را لمس مي ‌كند. لمس هر توده و يا برآمدگي غير عادي پزشك را ملزم به انجام معاينات باليني ديگر مي كند.

بسته به تشخيص پزشك، كولونوسكوپي (در كولونوسكوپي با استفاده از وارد كردن يك لوله‌ي باريك داراي دوربين به درون مقعد داخل آن را مشاهده مي‌كنند.) براي مشاهده تمام روده‌ و يا سيگموئيدوسكوپي براي ديدن بخش پاياني راست روده درخواست مي ‌شود. سن بيمار در تصميم پزشك بي‌ تأثير نيست. براي اطمينان در افراد سالخورده نياز به بررسي گسترده ‌تر و دقيق ‌تر است.

در نهايت پزشك با مشاهده درون مجراي مقعد و روده و مطابقت علائم بيمار با معاينه هاي خود به تشخيص بيماري بواسير و حتي نوع آن پي مي برد. تشخيص درست نوع بيماري بواسير براي انتخاب روش درماني مناسب خيلي مهم است. بهبودي كامل زماني حاصل مي شود كه پزشك بيماري را به درستي تشخيص داده باشد.

منبع: كلينيك سامان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.