تغذيه مناسب براي پيشگيري از بواسير (هموروئيد)

۳۵ بازديد

توصيه ها براي داشتن يك تغذيه مناسب زماني كارساز است كه شما به بواسير يا همان هموروئيد مبتلا نشده باشيد. پس از آن تنها كاري كه به وسيله دستور غذايي مي توانيد انجام دهيد كنترل بيماري براي عود نكردن آن است. از مسايل بسيار مهم در جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي نشيمنگاه تغذيه مناسب مي باشد. علاوه بر شرايط روحي و فيزيكي عامل مهمي كه به شدت سيستم گوارش فرد را تحت تاثير قرار مي دهد تغذيه وي مي باشد. در ادامه با انواع موادغذايي كه براي سلامت هر فرد ضروري است اشاره خواهيم كرد.

توصيه ها براي داشتن يك تغذيه مناسب زماني كارساز است كه شما به بواسير يا همان هموروئيد مبتلا نشده باشيد. پس از آن تنها كاري كه به وسيله دستور غذايي مي توانيد انجام دهيد كنترل بيماري براي عود نكردن آن است. از مسايل بسيار مهم در جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي نشيمنگاه تغذيه مناسب مي باشد. علاوه بر شرايط روحي و فيزيكي عامل مهمي كه به شدت سيستم گوارش فرد را تحت تاثير قرار مي دهد تغذيه وي مي باشد. در ادامه با انواع موادغذايي كه براي سلامت هر فرد ضروري است اشاره خواهيم كرد.

 

انواع فيبر
فيبر محلول در آب به شكل يك ژل حل مي شود مانند مخلوط شدن جودوسر در آب. اين فيبر يكي از نيازهاي اساسي بدن هر فرد مي باشد و بعث نرم شدن مدفوع مي شود. فيبر نامحلول چيزي است كه مادربزرگ ها آن را سبوس يا دانه انار مي نامند. اين نوع فيبرها برخلاف نوع قبلي آن حل نمي شوند. (اگر يك كرفس را در آب بريزيد، آن فقط در آنجا قرار مي گيرد وحل نمي شود). اين نوع از فيبر به حركت غذا در روده كمك شاياني مي كند. همچنين باعث تعادل در فعل و انفعالات روده و درمان خانگي بواسير مي شود.

تصوير خوراكي هاي با فيبر بالابسياري از غذاها همزمان داراي هر دو نوع فيبر مي باشند. به طور ميانگين يك فرد بالغ بايد بين ۲۵ تا ۳۰ گرم فيبر را به طور روزانه دريافت نمايد. حدود يك سوم از فيبر مصرف شده به صورت محلول در آب مي باشد. براي اينكه مصرف فيبر بتواند تاثير مطلوبي بر بدن فرد بگذارد مصرف ۸-۱۰ ليوان آب در روز ضروري مي باشد. يكي از مشكلاتي كه ممكن است با مصرف فيبر براي فرد ايجاد شود، نفخ است. بنابراين مي توانيد در فاصله هاي كوتاه مدت مصرف فيبر را متوقف سازيد.

حبوبات و آجيل
بهتر است با مصرف حبوبات رابطه مناسبي برقرار نماييد. فقط ۱/۲ فنجان لوبيا مي تواند حدود يك سوم از فيبر مورد نياز روزانه فرد را تامين نمايد. در واقع حبوبات بين ۷ تا ۱۰ گرم فيبر (هر دو محلول و نامحلول) را دارا مي باشد.حدود ۲۰ بادام داراي حدود ۳ گرم فيبر است. به جاي استفاده از گوشت در سوپ، مي توانيد از جايگزين هايي مانند لوبيا استفاده نماييد. هم چنين مي توانيد لوبيا و آجيل را در سالاد استفاده كنيد. سعي كنيد دستور العمل هاي هند و خاورميانه، كه اغلب براي لوبيا، عدس و نخود فرنگي مي باشد را مورد استفاده قرار دهيد.


دانه ها
نان سفيد، پاستا و كراكر ها را براي نسخه هاي ساخته شده با آرد دانه هاي كامل، گندم سياه، ذرت و يا ذرت چاودار براي افزايش ميزان فيبر نامحلول را جايگزين ساير موادغذايي كنيد. جو دو سر و جو به شما فيبر محلول را نيز مي دهد.مي توانيد در عوض يك نان شيرين ساده براي صبحانه، يك فنجان از جو دو سر را مصرف نماييد. چنانچه به تنقلات علاقه زيادي داريد بهتر است پاپ كورن بدون كره را جايگزين ساير انواع آن كنيد. سبوس جو دوسر و يا گندم را بر روي سالاد و سوپ ها نيز استفاده كنيد.


ميوه ها و سبزيجات
بهتر است ميوه ها و سبزيجات را با غذاهاي گياهي اشتباه نگيريد.بهترين توصيه اين است كه ميوه هايي مانند سيب، گلابي، آلو و مواردي از اين قبيل را با پوست آن مصرف نماييد. پوست بسياري از ميوه ها محل ذخيره فيبرنامحلول و همچنين تركيبات فلاونوئيدها مي باشد كه مي تواند خونريزي را كنترل كند.ميوه هايي كه داراي رنگ هاي تيره و يا قرمز هستند، انواع توت ها، انگور، گوجه فرنگي و كلم و ديگر سبزي هاي تيره و برگ سبز، عموما غني از فلاونوئيدها هستند. اين محصولات را زماني تازه تر هستند مصرف كنيد. توصيه ما اين است كه اين ميوه ها و سبزيجات را به صورت خام مصرف كنيد و چنانچه از ببماريهاي گوارشي زنج ميبريد و تمايل به پخت آن داريد بهتر است آن را در معرض حرارت بالا قرار ندهيد و آن را به ميزاني پخت دهيد كه رنگ آن تغيير نكند.
استفاده از ميوه اغلب براي حداقل ۱۰٪ فيبر روزانه شما، معمولا ۳ تا ۴ گرم است. فنجان سبزي برگ، كلم بروكلي، شاخه بروكسل، اسكواش زمستاني يا نخود سبز ۴ تا ۵ گرم فيبر را دريافت خواهيد كرد.
برخي از سبزيجات و ميوه ها داراي فيبر و آب زيادي هستند. خيار، كرفس، فلفل دلمه اي ملايم و هندوانه اكثرا از آب هستند، بيش از ۹۰٪ آن ها از آب است.

براي تامين فيبر مورد نياز بدن خود مي توانيد به مواردي كه در ادامه مي آيد عادت كنيد. اضافه كردن ميوه يا سبزي ديگري براي هر وعده غذايي، مانند انواع توت ها و يا موز در غلات، قطعات سيب در سالاد، اسفناج در املت، يا كدو رنده شده در سس اسپاگتي. همچنيناسنك روي ميوه هاي خشك مانند انجير، زردآلو و خرما. تعويض دسر هاي پخته شده با شكر به دسر هاي ميوه و توت فرنگي خام به جاي پاي توت فرنگي.

چه چيزي هايي نبايد بخوريم
بسياري از مواد غذايي باعث ابتلا به يبوست مي شوند. بنابراين براي در امان ماندن از بيماريهايي كه منشاء گوارشي و روده اي دارد بايد از مصرف بي رويه آنها دوري نمود. موارد زير نمونه هايي از اين مواد مي باشند.

نان شيرين و شيريني ها
شير
پنير و ديگر مواد غذايي توليدي لبني
غذاهاي يخ زده و فست فود
بعضي از اين ها (گوشت قرمز، گوشت فرآوري شده مانند هات داگ و كربوهيدرات هاي تصفيه شده) و نيز غذاهاي سرخ شده مي تواند باعث التهاب در بدن شما شود كه ممكن است درمان بواسير بدتر شود. اگر بواسير خارش يا صدمه ديده باشد، از چيزهايي كه مي تواند محرك روده شماباشد، دوري نماييد از جمله:

الكل
كافئين
غذاهاي نمكي
مركبات
همچنين يكي از عوامل بسيار تاثيرگذار بر بدن افراد مصرف نمك مي باشد. مصرف بيش از حد نمك باعث فشار برروي رگ ها و انسداد آنها مي شود. اين عامل مي تواند بر تورم رگ هاي مقعد و عود بواسير اثر منفي باقي بگذارد. يكي از مواردي كه باعث ابتلا به يبوست مي شود مصرف مكمل هاي آهن مي باشد. بنابراين قبل از مصرف آنها با پزشك خود مشورت كنيد. 

خوشبختانه امروزه روش هاي خوبي براي درمان بواسير از جمله درمان بواسير با ليزر و جراحي در دسترس همه است. بسياري از افراد مي توانند آن را با روش هاي خانگي و با تغيير سبك زندگي خود كنترل و آرام كنند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.