علت مشاهده خون در مدفوع چيست؟

درمان فوري شقاق با ليزر

علت مشاهده خون در مدفوع چيست؟

۴۱ بازديد

علت مشاهده خون در مدفوع چيست؟ آيا از ديدن خون تازه در مدفوع نگران هستيد؟ چه چيزي باعث مي شود ما خون در مدفوع ببنيم؟ آيا نگران كننده است؟ بسياري از علل احتمالي خون تازه در مدفوع به خاطر خونريزي گوارشي پاييني، كه شديدتر از هموروئيد و بيماري التهابي روده تا سرطان است. اگر به خون تازه اي در مدفوع خود برخورديد، با پزشك خود تماس بگيريد تا قدم‌ هاي بعدي را مشخص كند.


علت مشاهده خون در مدفوع چيست؟ آيا از ديدن خون تازه در مدفوع نگران هستيد؟ چه چيزي باعث مي شود ما خون در مدفوع ببنيم؟ آيا نگران كننده است؟ بسياري از علل احتمالي خون تازه در مدفوع به خاطر خونريزي گوارشي پاييني، كه شديدتر از هموروئيد و بيماري التهابي روده تا سرطان است. اگر به خون تازه اي در مدفوع خود برخورديد، با پزشك خود تماس بگيريد تا قدم‌ هاي بعدي را مشخص كند.


خون تازه در مدفوع
خون تازه در مدفوع شما مي‌ تواند شما را نگران كند. شما ممكن است مقدار كمي خون تازه در دستشويي ببينيد و يا متوجه شيار قرمز رنگي در آنجا شويد. مقادير بزرگ‌ تر خون تازه معمولا منجر به مدفوع قرمز رنگ مي‌ شود و باعث مي‌ شود كه خون شما رقيق تر شود. خون تازه در مدفوع معمولا نشان‌ دهنده خونريزي دستگاه گوارش تحتاني از جمله كولون، ركتوم و مقعد است. خون تازه در مدفوع، از سيستم گوارشي فوقاني به ندرت عبور مي‌ كند.

بسياري از علل احتمالي خون تازه در مدفوع به خاطر خونريزي گوارشي پاييني، كه شديدتر از هموروئيد و بيماري التهابي روده تا سرطان است. اگر به خون تازه اي در مدفوع خود برخورديد، با پزشك خود تماس بگيريد تا قدم‌ هاي بعدي را مشخص كند.

 خون بعد از مدفوع

ديدن خون بعد از مدفوع روي كاغذ توالت بعد از دفع مدفوع مي‌ تواند كمي هشداردهنده باشد. شما ممكن است شنيده باشيد كه خونريزي مقعدي نشانه سرطان است، اما اغلب خونريزي نشانه يك علت كمتر جدي است. بسياري از چيزها مي‌ تواند باعث خونريزي مقعدي شود، از جمله يك مورد بد اسهال يا يبوست. اگر خونريزي زياد داريد، به آن بي اعتنايي نكنيد. بايد يك پزشك را ببينيد. اگر با خونريزي دچار سرگيجه، ضعف و سردرگمي هستيد حتما بايد هر چه زودتر به يك پزشك مراجعه كنيد.

 خلط خوني در مدفوع

مقدار كمي خلط خوني در مدفوع معمولا جايي براي نگراني ندارد. مدفوع معمولا حاوي مقداري خلط است. يك ماده ژله اي مانند كه روده‌ هاي شما پوشش مي دهد و باعث روغن‌ كاري آن مي شود.

اما اگر خلط خوني را در مدفوع مشاهده كرديد بايد با پزشك خود صحبت كنيد. به خصوص اگر به طور منظم اين مورد با خونريزي و يا تغيير عادات روده شما همراه باشد. مقادير زيادي خلط خوني در مدفوع، همراه با اسهال ممكن است ناشي از عفونت‌ هاي خاص روده‌ اي باشد. خلط خوني در مدفوع يا خلط همراه با درد شكمي مي‌ تواند شرايط جدي تري را نشان دهد. احتمال بيماري كرون، كوليت اولسراتيو و حتي سرطان وجود دارد.


لخته خون در مدفوع
خونريزي از جاهاي مختلفي از دستگاه گوارش به روش‌ هاي مختلفي ايجاد مي شود. حضور لخته‌ خون در مدفوع معمولا به خاطر خونريزي كولون است. مدفوع نيز ممكن است با خون ريزي كولون ديده شود. شرايط مختلف پزشكي مي‌ تواند باعث خونريزي در روده بزرگ شود. اگر لخته خون در مدفوع ديديد، به دنبال مراقبت‌ هاي پزشكي فوري بگرديد.

عارضه ديورتيكولوز به نام خونريزي ديورتيكولوز، شايع‌ ترين علت خونريزي روده بزرگ است. با ديورتيكولوز، bulges كوچك يا outpouchings در ناحيه هايي كه ديواره كولون ضعيف دارد ظاهر مي شود. ديورتيكولوز علايمي از خود بروز نمي‌ دهند اما خونريزي يك عارضه احتمالي آن است.

اين نوع خونريزي در حدود ۳ تا ۵ درصد افراد مبتلا به ديورتيكولوز اتفاق مي افتد. خونريزي ديورتيكولوز به طور اختصاصي بدون درد است مگر اينكه برخي از عضلات شكمي تحتاني به دنبال آن نياز به حركت روده داشته باشند.

مدفوع در حين خونريزي معمولا قرمز يا خرمايي و غالبا حاوي لخته‌ هاي خوني است. خونريزي ديورتيكولوز اغلب در افراد مسن‌ تر و بالاتر از سن ۵۰ رخ مي‌ دهد. با اين حال، هر دو شرايط مي‌ توانند در بزرگسالان و جوانان رخ دهند. اگرچه خونريزي ديورتيكولوز اغلب به خودي خود متوقف مي‌ شود، اما مراقبت‌ هاي پزشكي فوري مي تواند جلوي خونريزي هاي بالقوه تهديد كننده زندگي را بگيرد.

 خون روشن بعد از مدفوع

خونريزي مقعدي مي‌ تواند به رنگ هاي قرمز روشن، خرمايي، سياه و قرمز باشد، و با چشم غيرمسلح ديده نمي شود. علل خون روشن بعد از مدفوع همه شرايط بي‌ ضرر تا آزار دهنده دستگاه گوارش مانند هموروئيد و شقاق مقعدي و فشار بر روي مدفوع سخت مانند سرطان را شامل مي شود.

بيشتر خونريزي مقعدي از كولون، ركتوم يا مقعد مي‌ آيد و مي‌ تواند با اسهال همراه باشد. رنگ خون در حين خونريزي مقعدي اغلب به محل خونريزي در دستگاه گوارش بستگي دارد.

به طور كلي، محل اتصال خونريزي نزديك به انسداد، خون قرمز روشن تر است. بنابراين خون ريزي مقعد، ركتوم و كولون سيگموئيد به قرمز روشن متمايل هستند، در حالي كه خونريزي روده عرضي و كولون راست، به رنگ قرمز يا خرمايي رنگي متمايل است.

خونريزي شديد از كولون راست، از روده كوچك و يا زخم معده يا دوازدهه مي‌ تواند باعث انتقال سريع خون از طريق دستگاه گوارش شود و منجر به خونريزي ركتال به رنگ قرمز روشن شود.

هموروئيد عروق خوني در ركتوم يا مقعد است كه مي‌ تواند با درد، خارش و گاهي خونريزي همراه باشد. خونريزي مقعدي بدون درد با حركت روده يك علامت شايع بواسير است. خون قرمز رنگ روشني معمولا روي مدفوع يا خون مشاهده مي شود. ممكن است به دستشويي يا روي كاغذ چكه نيز كند.

 خون در مدفوع كودكان

اگر فكر مي كنيد كه كودك شما نياز به مراقبت هاي پزشكي ويژه و فوري دارد و هر چه زودتر با اورژانس تماس بگيريد. اگر با موارد زير روبه رو شديد زودتر دست به كار شويد و كودك را به پزشك برسانيد.

مواد رنگي تركيبي در مدفوع به تنهايي يا در سطح مدفوع مشاهده مي شود.
خون در مدفوع كودكان عمدتا قرمز رنگ روشن خون براثر خونريزي معده خارج مي شود.
يبوست و شقاق مقعدي باعث خون در مدفوع مي‌ شود.
اگر كودك شما اسهال نيست، ولي باز خون در مدفوع دارد بايد بدانيد كه ممكن است شكاف كوچكي در مقعد آن ايجاد شده باشد. اين شقاق يا فيشر مقعدي ناميده مي‌ شود. شقاق مقعدي معمولا براثر عبور مدفوع بزرگ يا سخت در مقعد ايجاد مي شود. اين علت نود درصد خون در مدفوع كودكان است.

عفونت قارچي استرپتوكوكي در اطراف مقعد مي‌ تواند موجب مدفوع كودك شما را خوني كند.

اسهال باكتريايي نيز يكي از علت هاي مشاهده خون در مدفوع كودكان است. اگر كودك شما اسهال خوني دارد، عفونت باكتريايي روده ممكن است علت آن باشد.

كوليت شير گاوي نيز يكي از علت هاي خون در مدفوع كودكان است. اين مورد در دو ماه اول تولد كودك آغاز مي‌ شود. مدفوعي لزج و چسبناك با خون از كودك بيرون مي ايد. درمان آن عدم استفاده از شير گاوي است.

خون به سرعت پخش مي‌ شود و به طور گسترده در آب پخش مي‌ شود. در حال عبور با رگه‌ هاي خوني همراه مي شود كه اغلب آب داراي رنگ صورتي است. اين به معناي نبود خون نيست.

مواردي كه در زير ليست شده علت هاي مدفوعي قرمز رنگ ولي بدون خون است كه بيشتر شبيه خون به نظر مي رسد.

برخي مواد غذايي خاص (مانند گوجه‌ فرنگي يا چغندر)
برخي نوشيدني‌ هاي خاص
داروهاي خاص (مانند آموكسي‌ سيلين يا omnicef)
شايع‌ ترين علت خون در مدفوع شقاق مقعدي است. كه باعث خون روي سطح مدفوع مي‌ شود. خون ممكن است پس از پاك شدن در روي دستشويي نيز پيدا شود. خون هميشه قرمز روشن است. فقط چند رگ يا flecks ديده مي‌ شود. شما مي‌ توانيد در بين ساعت ۶ الي ۱۲ يك قطره شكاف سطحي روي مقعد كودك خود ببينيد. علت آن مدفوع بزرگ و سخت است.

درمان گياهي خون در مدفوع

عمدتا مشاهده خون در مدفوع در نگاه اول بيماري بسيار جدي و خطرناكي نيست، ولي بايد دقت كنيد كه به چه دليلي خون در مدفوع كودك شما ديده مي شود. غالبا علت هاي گوناگوني وجود دارد. از يك علت ساده تا پيچيده ترين علت يعني سرطان با درمان هاي مختلفي همراه خواهد بود.

درمان گياهي خون در مدفوع كه در دنباله همان طب سنتي است، ساده ترين روش درماني است. رايج ترين علتي كه مي توان براي وجود خون در مدفوع برشمرد، يبوست است. معمولا يبوست مي تواند با نشانه خون روشن در مدفوع همراه باشد. پاره شدن اطراف مقعد در هنگام خروج مدفوع نيز خود از مهم ترين علل است.

پس مي توانيد با استفاده از روش گياهي در ابتدا يبوست و پس از آن خون در مدفوع را كنترل كنند. مصرف آلو به صورت روزانه يكي از بهترين درمان و بدون عوارض براي درمان است. افرادي كه به يبوست هاي شديد مبتلا هستند بايد هر روز به تعداد لازم از ليوان هاي آب استفاده كنند و از مواد فيبري به عنوان اصلي ترين وعده هاي عذايي خود استفاده كنند.

از علت هاي ديگر براي خون در مدفوع اشاره به بيماري هاي داخلي دارد. معمولا زخم هايي كه در داخل سيستم گوارشي ديده مي شود به ويژه در روده ها از علت هايي هستند كه در هنگام حركت مدفوع باعث ايجاد خون در مدفوع شده و در صورت وجود بايد هرچه سريع تر بررسي و درمان شوند. اين نوع خونريزي ها معمولا شديد بوده و با كاهش حجم خون نيز همراه خواهند شد.

اگر خونريزي ادامه دار شود و فرد پس از دادن آزمايش با نتيجه ي سرطان روده نيز براي درمان مراجعه كند، كار كمي سخت تر خواهد شد. زيرا سرطان روده معمولا در انتهايي ترين مراحل با علائم مختلف قابل تشخيص است. پس تا پيش از زمان مربوطه به بررسي سالانه خود بپردازيد ، اين چكاپ ها مي تواند بسياري از افراد را از شدت بيماري هاي خطرناك محافظت كند.

براي درمان خون در مدفوع بايد از مخلوطي مواد استفاده كنيد، اين مواد در طب سنتي از جايگاه خاصي براي درمان انواع درد برخوردار هستند ولي هنگامي كه با يكديكر مخلوط مي شوند براي درمان درد شما كفايت خواهند كرد.

در ابتدا بايد ده گرم از هريك از مواد: گلنار فارسي؛ صمغ عربي، شادنج سنگي، بلوط و پوست سبز پسته و كتيرا گل محمدي و مازو و همچنين پوست خشك انار و سماق به اندازه سي گرم و در نهايت بيست گرم از گل ارمني را با يكديگر مخلوط كرده و ميل كنيد. اين تركيبات را در حد يك قاشق از نوع غذاخوري در سه وعده مصرف كنيد.

 خون روشن در مدفوع كودكان

وجود خون قرمز روشن در مدفوع به چند دليل است:

متداول ترين علت مشاهده خون روشن در مدفوع كودكان بودن شكاف هاي كوچك در اطراف مقعد كودك است. علت اين شكاف ها مي تواند خارج شدن پرفشار مدفوع از روده بزرگ كودك باشد. پس كودك بايد توسط پزشك مورد بررسي قرار بگيرد تا اطراف مقعد او را از نظر بودن شكاف ها معاينه كند.

دومين دليل رايج خون در مدفوع حساسيت كودك به شير گاو است. حساسيت به شير گاو به شكل‌هاي گوناگوني خودش را نشان مي دهد كه يكي از صورت هاي آن به ويژه در كودكان وجود رگه هاي خون در مدفوع است كه شبيه نخ قرمز رنگي در مدفوع كودك مشاهده ميشود.

در صورت ديدن اين موارد به جز حذف لبنيات در رژيم غذايي مادر، در كودكي كه شير مادر مي خورد، نياز به اقدام ديگري نيست. ولي اگر كودك شير خشك مي خورد و نسبت به آن حساسيت دارد بايد از شير خشك‌ هاي رژيمي مخصوص استفاده كرد. علت ديگر وجود خون در مدفوع، بيماري هاي خونريزي دهنده در كودكان است.

وجود خون در مدفوع ممكن است به دلايلي زير رخ دهد. علل مشترك وجود خون در مدفوع عبارتند از:

شقاق مقعدي (يك شكاف كوچك در مفصل مجراي مقعد)
يبوست
مدفوع سخت
هموروئيد (رگهاي تورم و ملتحمه در انسداد يا ركتوم)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.