ليپوساكشن چيست و چگونه كار مي كند؟

درمان فوري شقاق با ليزر

ليپوساكشن چيست و چگونه كار مي كند؟

۴۵ بازديد

ليپوساكشن با استفاده از مكش چربي ها را از بدن خارج مي سازد. در هنگام ليپوساكشن لوله هاي نازك و كوچك با سر پهن(كانولا) از طريق برش هاي كوچك وارد بدن مي شود. و پزشك لوله را زير پوست حركت مي دهد تا به منطقه اي برسد كه چربي در آن جا جمع شده است سپس از طريق اين لوله چربي از بدن خارج مي شود.

در سال هاي اخير در اين باره تكنيك ها بهبود يافته و عمل ليپوساكشن بي خطرتر، ساده تر و با درد كمتري همراه است. اين تكنيك هاي جديد شامل موارد زير است:

ليپوساكشن با استفاده از مكش چربي ها را از بدن خارج مي سازد. در هنگام ليپوساكشن لوله هاي نازك و كوچك با سر پهن(كانولا) از طريق برش هاي كوچك وارد بدن مي شود. و پزشك لوله را زير پوست حركت مي دهد تا به منطقه اي برسد كه چربي در آن جا جمع شده است سپس از طريق اين لوله چربي از بدن خارج مي شود.

در سال هاي اخير در اين باره تكنيك ها بهبود يافته و عمل ليپوساكشن بي خطرتر، ساده تر و با درد كمتري همراه است. اين تكنيك هاي جديد شامل موارد زير است:

  • ليپوساكشن توميسنت. در اين روش از بي حسي موضعي استفاده مي شود تا منطقه مورد نظر كه لوله قرار است وارد آن شود بي حس كنند. قبل از عمل ليپوساكشن، محلول بي حسي حاوي ليدوكايين و اپي نفرين وارد بافت چربي مي شود. اين نوع ليپوساكشن به بيهوشي كامل (كه بيمار طي عمل به خواب مي رود) نيازي ندارد.
  • ليپوساكشن با استفاده از اولترا سوند. در اين تكنيك با از اولتراسوند چربي ها به صورت مايع در مي آيد در اين صورت راحت تر مي توان چربي ها را برداشت. اين تكنيك در مورد حذف چربي از منطقه بالاي شكم و اطراف و پشت موثر است.
  • ليپوساكشن با استفاده از ليزر. در اين تكنيك از امواج كم انرژي استفاده مي شود تا چربي ها به صورت مايع در آيد سپس چربي از طريق كانولايي كوچك از بدن خارج مي شود.

ليپوساكشن معمولا روندي سرپايي است و در مطب پزشك كه داراي تجهيرات مناسب است يا در مركز جراحي يا بيمارستان صورت مي گيرد. در كل، پس از انجام ليپوساكشن نيازي نيست بيمار بستري شود مگر اينكه حجم چربي برداشته شده زياد باشد. در برخي موارد نيز بي حسي موضعي نياز است. و ممكن است به بيمار آرامش بخش بدهند. اگر منطقه اي بزرگ يا حجم بزرگ از چربي قرار است برداشته شود از بيهوشي كلي يا همراه با بي حسي موضعي از آرامش بخش قوي تر استفاده مي شود.

پس از عمل منطقه تحت عمل را محكم بانداژ مي كنند تا از بروز تورم، كبودي و درد جلوگيري شود. بر حسب منطقه اي از بدن كه تحت درمان قرار گرفته است از باند و چسب، لوله هاي محافظ(مانند لوله هايي كه جهت درمان رگ واريس مورد استفاده قرا رمي گيرد) كمربند و ديگر لباس هاي محكم استفاده مي شود. ممكن است بيمار مجبور شود به مدت سه الي چهار هفته از لباس ها و بانداژ محكم استفاده نمايد در ظرف مدت هفت الي 10 روز اول پس از اين عمل جراحي نيز كبودي و تورم رخ مي دهد.

و چند روز از محل برش ها مايعات خارج مي شود و جهت كاهش بروز عفونت به بيمار ممكن است انتي بيوتيك داده شود

ليپوساكشن يك روش جراحي است كه از مكش براي از بين بردن چربي نواحي خاص بدن مانند شكم، باسن، ران، بازوها و يا گردن استفاده مي‌كند. در واقع ليپوساكشن اين نواحي را شكل مي‌ دهد. نام‌ هاي ديگر مرتبط با ليپوساكشن شامل ليپوپلاستي و كانتورينگ است..

بسياري از افراد پس از اين عمل، پس از اينكه اثر بيهوشي و داروهاي آرامبخش از بين رفت قادر هستند بلند شده و حركت كنند. و به محض اينكه بيمار بهتر شد مي تواند فعاليت روزمره خود را آغاز نمايد گرچه اين امر از چند روز تا چند هفته به طول مي انجامد. بسياري از افراد در ظرف چند روز فعاليت هاي خود را از سر مي گيرند. البته اگر منطقه وسيع تري تحت درمان قرار گرفته باشد دوره درمان بيشتر طول مي كشد.

مهمترين هدف ليپوساكشن شكل دهي يك يا چند منطقه از بدن است نه كاهش وزن. ليپوساكشن معمولا روي مناطقي انجام مي شود كه به رژيم و ورزش پاسخ نمي دهد. اين مناطق اغلب در بيرون ران ها و باسن در زنان، و كمر و پشت در مردان است. در اين عمل مناطقي كه به صورت معمول تحت عمل قرار مي گيرد شامل صورت، گردن، كمر، پشت، باسن، پاها، بالاي بازو است.

ليپوساكشن گاهي همراه با ساير جراحي هاي زيبايي مانند برداشتن شكم (ابدومينوپلاستي)، كوچك كردن سينه، يا با كشيدن صورت همراه مي شود.

ليپوساكشن همچنين جهت درمان بيماري هايي خاص مورد استفاده قرار مي گيرد:

  • تومور خوش خيم چربي (ليپوماس)
  • بزرگي غير طبيعي سينه در مردان (جنيكوماستيا يا سودوجنيكوماستي)
  • مشكل در متابوليسم چربي در بدن(ليپواستروفي)
  • تعرق بيش از حد در زير بغل(تعريق زير بغل)

ليپوساكشن جهت درمان چاقي مورد استفاده قرار نمي گيرد و سلوليت يا ترك روي پوست با آن بر طرف نمي شود.

 

 

استفاده از ليپوساكشن جهت حذف چربي ها از برخي مناطق كوچك بدن مفيد واقع مي شود. اما اگر پس از ليپوساكشن فرد دوباره دچار اضافه وزن شود، چربي هاي برداشته شده دوباره به جاي خود باز مي گردد يا در جاي ديگر تظاهر مي يابد.

البته پس از ليپوساكشن معمولا بدن شكل گرفته و اين امر مشهود است. و هنگامي كه تورم از بين رود دوره بهبودي چند هفته يا چند ماه طول مي كشد. اثر كامل ليپوساكشن ممكن است تا چند ماه تا يك سال مشهود نباشد.

ليپوساكشن (جز ليپوساكشن با استفاده از ليزر) معمولا موجب سفتي پوست در منطقه تحت درمان نمي شود. پس از برداشتن چربي پوست منطقه تاحدودي شل مي گردد. و تا حدود شش ماه طول مي كشد تا پوست منطقه تحت عمل سفت شود. پوست برخي افراد داراي الاتيسيته بيشتري است و سريع تر از پوست ساير افراد جمع مي شود. پوست هاي جوان داراي الاستيسته بهتري نسبت به پوست هاي پير است.

افرادي كه فكر مي كنند ليپوساكشن به آنان در جهت كاهش وزن ياري مي رساند معمولا نا اميد مي شوند.

اگر ليپوساكشن توسط پزشك با تجربه و در محل مجهز انجام پذيرد معمولا عملي بي خطر است. اگر چند منطقه از بدن يا منطقه بزرگتري از بدن تحت درمان قرار گيرد خطر بروز عوارض در هنگام عمل و پس از آن افزايش مي يابد.

  • عوارض ليپوساكشن به دو دسته تقسيم مي شوند:
  • يك دسته شامل عوارضي است كه به دنبال هر عمل جراحي ممكن است پيش آيد مانند خونريزي (در افراد با سابقه بيماري خوني يامصرف داروهايي  مثلآ آسپرين قبل از عمل بيشتر است، عفونت و آمبولي ريه.
  • دسته ديگر،عوارضي است كه مربوط به خود عمل مي باشد كه شايع ترين آن، بروز نامنظمي به صورت برجستگي و فرورفتگي است. كه نياز به جراحي اصلاحي در ۵ تا ۱۵ درصد موارد دارد و بيشتر در ساكشن هاي خيلي وسيع با حجم زياد رخ مي دهد. به طور معمول، رتوش ۶ تا ۹ ماه بعد از عمل بايد انجام شود. تغييرهاي رنگ پوست به صورت پررنگ شدن و تيرگي پوست ممكن است رخ دهد كه گاهي تا ۱۸ ماه پس از عمل باقي است و در موارد نادر ممكن است دائمي شود . كاهش حس و يا بي حسي به طور تقريبي در همه موارد رخ ميدهد كه پس از ۶ تا ۹ ماه بهبودي مي يابد.
  • اين عارضه ناشي از ايجاد لخته خون در پاها است وبيشتردرافراد بابيماري هاي زمينه اي مانند چاقي مفرط، بيماري قند بيماري هاي بدخيم، عدم تحرك بيمار، سابقه قبلي آمبولي،اختلال هاي خوني،مصرف قرص هاي ضدبارداري و  سن بالاي ۴۰ سال رخ مي دهد. اما در بيمارهائي كه سابقه مشكل خاصي ندارندو تمام مشكل هاي خود را به جراح توضيح مي دهند، بسيار نادر است ميزان ان ۱ در هر ۳۸۰۰ مورد از كليه عمل هاي زيبائي انجام شده است..
  • در مناطق تحت عمل و اطراف آن معمولا تورم و كبودي، سوزش و بي حسي به صورت موقت رخ مي دهد.
  • جاي زخم كوچك و حساسيت در اطراف منطقه اي كه برش داده شده و كانولا از آن جا وارد شده است.
  • پوست متورم و داراي شيار. پس از چند ماه پوست معمولا سفت و محكم مي شود اما در برخي افراد پوست ممكن است به صورت شل باقي بماند.
  • تغيير رنگ دايمي در پوست
  • سطح ناهموار پوست در منطقه تحت درمان
  • آسيب به اعصاب و پوست. گرمايي كه در روش ليپوساكشن با استفاده از اولتراسوند به چربي داده مي شود ممكن است موجب سوختگي پوست يا آسيب به بافت زير پوست شود.

اگر پس از ليپوساكشن فرد اضافه وزن پيدا كند ممكن است در ساير نواحي بدن جدا از مناطقي كه سلول هاي چربي از آن جا برداشته شده است چربي جديد انباشته شود. چربي جديد ممكن است در اندام هاي بدن يا در اطراف آن مانند قلب و كبد جمع شود. اين نوع چربي بيشتر از چربي هايي كه در نزديك سطح بدن مانند ران و باسن جمع مي شود براي بدن مضر است. بنابراين افرادي كه عمل ليپوساكشن روي آنان جمع مي شود نبايد اضافه وزن پيدا كنند.

گرچه مرگ و مير در ليپوساكشن نادر است اما ممكن است اتفاق افتد. اگر چربي زيادي از بدن برداشته شود يا فرد دچار اضافه وزن و بيماري است اين خطر بالا مي رود. عوارض ممكن شامل

  • كاهش خون و مايعات بيش از حد كه موجب شوك مي شود اما بروز آن بسيار نادر است.
  • لخته چربي يا لخته خون كه ممكن است وارد ريه شود(امبولي ريوي) و بسيار خطرناك است.
  • جمع شدن مايعات در ريه (ادما ريوي)هنگامي كه حجم زيادي از مايع وارد بدن شود اين امر احتمال دارد رخ دهد.
  • عفونت. در برخي موارد به بيمار قبل و بعد از عمل آنتي بيوتيك مي دهند تا از بروز عفونت جلوگيري شود.
  • واكنش هاي سمي به محلول تزريق شده (مسوميت لدوكايين) به خصوص اگر مناطق بزرگي تحت عمل گيرد يا در يك عمل مناطق بسياري عمل شود.
  • ايجاد حفره در اندام هاي شكمي و آسيب به اندام ها مانند طحال.

 

 

 

 

ليپوساكشن چيست؟

 

 

ليپوساكشن در افرادي كه مشكلات قلبي شديد دارند، افرادي كه دچار اختلال لخته خون مانند (ترومبوز، اختلالي كه در آن لخته خون سريع و شديد لخته مي زند) و در هنگام بارداري نبايد صورت گيرد.

مهمترين مسئله در انتخاب بيمار، تجربه، علم و دانش و مهارت جراح پلاستيك است. ليپوساكشن بايد توسط فوق تخصص جراحي پلاستيك انجام شود. بهتر است افراد به تبليغات گمراه كننده و غيرواقعي توجه نكنند، چون  ليپوساكشن يك عمل جراحي مهم است كه بايد تحت شرايط استريل و در مركز مجهز انجام شود. در مجموع، اگر بيمار دست انتخاب شده و به طور كامل بررسي شود و عمل در مركزي مجهز و توسط تيم مجرب شامل جراح فوق تخصص پلاستيك، متخصص بيهوشي آشنا به اين عمل و گروه پرستاري آگاه انجام شود،  ليپوساكشن بهترين و بي خطرترين روش اصلاح كانتور بدن است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.