آيا بواسير ارثي و سرطان زاست؟

درمان فوري شقاق با ليزر

آيا بواسير ارثي و سرطان زاست؟

۵۶ بازديد

بواسير بيماري است كه در بافت هاي سياهرگي مجراي نشيمنگاه ظاهر مي شود. در حالت عادي اين رگها مثل بالشتكي تركيبي از مجراي سرخرگي – سياهرگي و بافت پيوندي، كار كنترل مدفوع را برعهده دارند، ولي هرگاه اين رگ ها تورم داشته باشند بواسير اتفاق مي افتد.

بواسير بيماري است كه در بافت هاي سياهرگي مجراي نشيمنگاه ظاهر مي شود. در حالت عادي اين رگها مثل بالشتكي تركيبي از مجراي سرخرگي – سياهرگي و بافت پيوندي، كار كنترل مدفوع را برعهده دارند، ولي هرگاه اين رگ ها تورم داشته باشند بواسير اتفاق مي افتد.

 

بواسير چيست؟

بواسير چيست؟ بيماري است كه در بافت هاي سياهرگي مجراي نشيمنگاه ظاهر مي شود. در حالت عادي اين رگها مثل بالشتكي تركيبي از مجراي سرخرگي – سياهرگي و بافت پيوندي، كار كنترل مدفوع را برعهده دارند، ولي هرگاه اين رگ ها تورم داشته باشند بواسير اتفاق مي افتد.

بواسير را به شمع تشبيه كرده اند. رگ هاي متورم در مقعد و ركتوم پاييني، شبيه به وريدهاي واريسي ديده مي شوند. اين بيماري علت هاي متعددي دارد. بسياري از علت هاي آن ناشناخته هستند. ممكن است بر اثر تنش در حركات روده يا افزايش فشار بر روي اين رگ ها در زمان بارداري ايجاد شود. بواسير ممكن است در داخل ركتوم قرار گيرد كه به آن بواسير داخلي مي گويند، يا اينكه ممكن است در زير پوست در اطراف آنوس ايجاد شود كه به آن بواسير خارجي مي گويند.

بواسير جمع كلمه باسور است. بواسير ها انواع مختلفي دارند و به بواسير داخلي، خارجي و لخته اي تقسيم مي شوند.

بواسير بيماري شايعي است كه تقريبا از هر چهار نفر بزرگسال سه نفر در زمان هاي مختلف سني به آن مبتلا مي شوند. گاهي اوقات با خارش، درد و خونريزي نيز همراه است.

گاهي اوقات ممكن است يك لخته در بواسير ايجاد شود كه به آن بواسير لخته اي يا بواسير ترومبوز مي گويند. اين انواع بواسير خطرناك نيستند، ولي مي توانند بسيار دردناك باشند و گاهي اوقات نياز به تخليه و برداشتن كامل دارند.

خوشبختانه امروزه روش هاي خوبي براي درمان اين بيماري در دسترس همه است. بسياري از افراد مي توانند آن را با روش هاي خانگي و با تغيير سبك زندگي خود كنترل و آرام كنند.

 

علت بواسير چيست؟

علت بواسير و نشانه هاي بواسير ممكن است شامل موارد زير باشد:

• خونريزي بدون درد در هنگام حركت روده. ممكن است در هنگام دفع مدفوع مقدار كمي خون مشاهده كنيد.

• خارش يا سوزش در ناحيه مقعد

• درد يا ناراحتي

• متورم شدن اطراف مقعد

• ايجاد توده اي در نزديكي مقعد كه ممكن است حساس يا دردناك باشد. (احتمال خونريزي ترومبويي وجود دارد)

 

بواسير

علت بواسير و نشانه هاي بواسير معمولا به محل ايجاد آن بستگي دارد.

بواسير داخلي: اين نوع از بواسير در داخل ركتوم قرار دارد و شما معمولا نمي توانيد اين بواسير را ببينيد يا احساس كنيد و به ندرت با درد و ناراحتي همراه است. ولي در هنگام عبور مدفوع و فشاري كه به اين ناحيه وارد مي شود باعث سوزش و در برخي مواقع باعث خونريزي مي شود.

گاهي اوقات فشار آوردن مي تواند از طريق بازوي مقعدي به بواسير داخلي وارد شود كه اين بواسير به بواسير پيشاني يا پرولاپس شناخته شده است و مي تواند درد و تحريك زيادي با خود به همراه داشته باشد.

بواسير خارجي: اين نوع بواسير در اطراف مقصد ظاهر مي شود. هنگام تحريك با خارش يا خونريزي همراه است.

بواسير ترومبوز: گاهي اوقات در بواسير خارجي ممكن است خون جمع شود و يك لخته (ترومبوز) به وجود بياورد كه مي تواند باعث درد شديد، تورم، التهاب و ايجاد يك توده سخت در نزديكي مقعد شود.

 

چه زماني نياز به ديدن يك دكتر داريد؟

خونريزي در هنگام تحريك روده شايع ترين نشانه بواسير است. اين زماني است كه بايد پزشك شما را معاينه فيزيكي كند و براي تاييد بواسير، ساير آزمايش ها را انجام دهد و بيماري را به صورت كاملا تخصصي تاييد و تشخيص دهد.

فرض كنيد كه بر اثر بواسير خونريزي مقعدي داريد، به ويژه اگر سن تان بيشتر از ۴۰ سال باشد. خونريزي ركتال ممكن است با ساير بيماري ها، از جمله سرطان كولوركتال و سرطان مقعد اتفاق بيفتد. در صورتي كه خونريزي شما همراه با تغييرات مشخصي در عادات تحريك روده باشد، يا اگر مدفوع شما تغيير رنگ و درجه غلظت غيرطبيعي داشته باشد، بايد با پزشك خود مشورت كنيد. اين نوع مدفوع مي تواند نشانه خونريزي زياد در ناحيه هاي ديگر دستگاه گوارش شما باشد.

اگر مقدار زيادي خونريزي مقعدي، سرگيجه، سردرد يا ضعف داريد، هر چه زودتر به اورژانس يا كلينيك مراجعه كنيد.

 

آيا بواسير ارثي است؟

ژن ها با كدهاي دستورالعملي خود عوامل اصلي انتقال دهنده مواد ارثي هستند كه به منزله طرحي براي گسترش سلول ها و سيستم هاي بدن عمل مي كنند. ژن ها مي توانند بيماري هاي ارثي را با خود حمل كنند و از نسلي به نسلي ديگر انتقال بدهند. دانشمندان بر اين باور هستند كه بيماري هاي خاصي مثل آلزايمر، افسردگي، بيماري قلبي، سكته مغزي، ديابت، پوكي استخوان و سرطان هاي پستان، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و پوست ارثي هستند و مي توانند به نسل هاي بعدي نيز منتقل شوند. در اين ميان آنچه افراد را نگران مي كند اين است كه آيا بواسير نيز مي تواند به صورت ارثي و وراثتي از فردي به فرد ديگر منتقل شود.

بواسير بيماري است كه بر اثر تورم رگ هاي خوني در مقعد ايجاد مي شود و مي تواند علت هاي مختلفي مثل پيري، يبوست، اسهال، بارداري، چاقي، رژيم غذايي نامناسب و عادت هاي نادرست رزومره داشته باشد. همه اين علت ها منجر به ايجاد تنش و فشار بر روي مقعد بيمار شده و گشادي رگ هاي مقعد را باعث مي شود.

تا به حال دليلي بر اينكه وراثت باعث ايجاد بواسير مي شود گزارش نشده است. ولي درباره اينكه مي تواند به منزله يك عامل كمك كننده عمل كند، با شك و ترديدهاي جدي روبه رو است. عروق تضعيف شده مي توانند به آساني آسيب ببينند و در نواحي موردنظر منتشر شده و باعث بواسير ارثي شوند.

درباره بيماري هاي وراثتي تا به حال موارد پيشگيري بيان نشده است، ولي مي توان از بروز خود بواسير در مراحل ابتدايي پيشگيري كرد. اگر شما مي دانيد كه از نظر ژنتيكي استعداد مبتلا شدن به بواسير را داريد، بهتر است زودتر دست به كار شويد و موارد پيشگيري اين بيماري را اجرا كنيد تا به اين بيماري مبتلا نشويد. خوشبختانه راه هاي درماني بسيار خوبي در اين مورد وجود دارد و به راحتي در دسترس همه است. اميد كه توانسته باشيم به شوالآيا بواسير ارثي است جوابي مطمئن كننده بدهيم.

 

آيا بواسير باعث سرطان مي شود؟

يكي از نشانه هاي بواسير خونريزي است. البته خونريزي بيشتر مربوط به بواسيرهاي داخلي است. اين بواسيرها اكثرا با درد همراه مي باشند مگر اينكه به اندازه اي بزرگ شده بانشد كه به بيرون از مقعد كشيده شوند و به هيچ وجهي به داخل رانده نشوند. ولي در بواسيرهاي خارجي، به ويژه در صورتي كه خون در آن ها به صورت لخته (ترومبوز) در بيايد بيش از اندازه دردناك خواهد بود. آيا بواسير باعث سرطان مي شود؟ سوال بسياري از افراد است. 

اشتباه رايجي كه در بين عموم وجود دارد اين است كه سرطان را با بواسير يكي مي گيرند. در حالي كه بواسير اصلا بيماري سرطاني نيست. ولي سرطان هايي وجود دارند كه با بواسير اشتباه گرفته مي شود. مثلا بيمار در پيش خودش فكر مي كند كه بواسير دارد و نيازي به پزشك ندارد و خودش رفته رفته درمان مي شود. در حالي كه ممكن است اين مورد اصلا ربطي به بواسير نداشته باشد و توده اي سرطاني باشد كه در ناحيه مقعد نمايان شده است.

به همين خاطر اگر در ناحيه مقعد خونريزي يا دردي احساس شود بايد هر چه زودتر براي تشخيص درست بواسير و ساير بيماري هاي نشيمنگاهي مانند شقاق و فيستول به پزشك مراجعه كنيد تا احتمال سرطان بررسي شود و تشخيص درستي از بيماري به دست آيد. پس به ياد داشته باشيد كه ممكن است سرطان خودش را در قالب و نشانه هاي بواسير بروز دهد، عكس العمل مناسب و به هنگام شما مي تواند درمان آن را قطعي تر كند.

مورد ديگري كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه بواسير با سرطان روده متفاوت است. بواسير و سرطان روده نشانه هاي يكساني دارند و در هر كدام درد مقعد و خونريزي وجود دارد. درست است كه افراد زيادي در طول زندگي خود به بواسير مبتلا مي شوند ولي افرادي كه به سرطان روده مبتلا مي شوند اندك هستند. چيزي كه نگران كننده است اين است كه نشانه هاي سرطان روده و بواسير كه با هم يكي هستند باعث تشخيص نادرست بيماري شود.

ممكن است بيمار مبتلا به سرطان روده شده باشد و به خاطر نشانه هاي يكسان فكر كند كه بواسير دارد و كار چنداني براي برطرف كردن و مداواي آن انجام ندهد. پس بهتر است نشانه هاي هر دو بيماري را به صورت دقيق بدانيد و در زمان مناسب به فكر درمان باشيد.

بواسير با خارش يا ايجاد بر آمدگي هاي نرم در كناره هاي مقعد همراه است.

بعد و قبل از دفع مدفوع احساس ناراحتي در شما ايجاد مي شود.

در مقعد خونريزي يا لخته شدن خون وجود دارد.

بر آمدگي اي از داخل مقعد خارج مي شود و بعد از دفع مدفوع به درون كشيده نمي شود.

احساس سنگيني و كشيدگي در كناره هاي مقعد داريد.

هر كدام از موارد بالا از جمله نشانه هاي بواسير هستند كه در صورت مشاهده بايد نسبت به درمان و مداوا اقدام كنيد. ولي سرطان روده نيز نشانه هاي ويژه اي براي خود دارد كه آنها را در زير مي بينيد.

در سرطان روده مقعد خونريزي دارد و در مدفوع خون ديده مي شود. (مشاهده خون در مدفوع)

معده با دردهاي پي در پي مواجه است و يا برآمدگي هايي در معده احساس مي كنيد.

عادت هاي روده شما مثل يبوست و اسهال با تغييرات غيرطبيعي همراه است.

به صورت ناگهاني وزن شما كم مي شود.

خستگي، سرگيجه يا كاهش نفس بدون هيچ علتي مي توانند از نشانه هاي سرطان روده در شما باشند.

تاريخچه بواسير

اولين بار اين بيماري در يك پاپيروس مصري كه به سال ۱۷۰۰ قبل از ميلاد برمي گردد ديده شد. در اين نوشته قديمي سفارش هايي براي درمان آن شده است: “… بايد دستور تهيه يك دارو، يك مرهم بسيار قوي و محافظت‌كننده را بدهي؛ برگ‌هاي اقاقيا و خاك را ساييده و با هم بپز. يك پارچه كتاني را به اين ماده آغشته كن و در مقعد بگذار، با اين كار بيمار فوراً درمان مي‌شود.”

«در سال ۴۶۰ پيش از ميلاد، نوشته هاي بقراطي از شيوه درماني سخن مي گيود كه خيلي شبيه روش امروزي يعني بند آوري توسط نوار لاستيكي است» و بواسير را هم به همين شيوه با سوراخ كردن آن توسط يك سوزن و بخيه كردن آن با نخي ضخيم و پشمي مي ‌توان مداوا كرد و دست نزنيد تا خودشان بيفتند و هميشه يكي از اين ‌ها در پشت بيمار باشد؛ و هنگامي كه بيمار درمان شد اجازه دهيد تا يك دوره گياه خريق سفيد (hellebore) استفاده كند.

احتمالاً تاريخچه بواسير در كتاب مقدس هم وصف شده‌ است. سلسيوس (۲۵ پيش از ميلاد — ۱۴ ميلادي) شيوه هاي بندآوري و برش را توضيح داده ‌است و دردها و نتايج احتمالي ناشي از اين عمل ‌ها را توصيف داده است.

جالينوس باور داشت كه بايد ارتباط بين سرخرگ ‌ها و سياهرگ‌ها را قطع كرد، چرا كه به باور او اين كار هم درد را كم مي كند و هم توسعه فساد عضو را كاهش مي دهد. سوشروتا سمهيتا (قرن چهارم تا پنجم ميلادي) هم نظري همانند بقراط داشت، با اين تفاوت كه بر بهداشت زخم اهميت زيادي قايل مي شد.

در سده سيزدهم ميلادي، جراح هاي اروپايي مانند لانفرانك ميلاني، گاي دو شاولياك، هنري دو ماندويل و جان آرديني پيشرفت ‌ها و تحولات بزرگي در شيوه هاي جراحي ايجاد كردند. به كار گيري از كلمه بواسير در زبان انگليسي، اولين بار در سال ۱۳۹۸ ميلادي ديده مي شود و برگرفته از كلمه “emorroides” مربوط به فرانسوي كهن است كه آن هم اقتباسي از كلمهٔ لاتين “hæmorrhoida -ae” است كه اين واژه هم خودش از كلمهٔ “αἱμορροΐς” در يوناني به معني “مسئول تخليه خون” و از ريشه “αἷμα” به معني خون است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.