كيست مويي و درمانش

درمان فوري شقاق با ليزر

كيست مويي و درمانش

۲۹ بازديد

درمان كيست عفوني شده معمولا شامل برش آبسه و تخليه چرك از آن و گاهي جراحي به منظور برداشتن كل ناحيه عفوني ميباشد. التيام زخم جراحي ممكن است چند ماه به طول انجامد، زيرا زخم بايد از عمق ترميم شود.

كيست پيلونيدال يا كيست مويي از وجود يك كيسه كوچك پوستي حاوي مو در قسمت پايين كمر، در فاصله بين دو باسن و كمي بالاتر از مقعد ايجاد مي شود. اين حفره كه ممكن است اندازه اي به قطر يك الي چند سانتيمتر داشته باشد، گاهي چيزي بيش از يك فرورفتگي حاوي چند موي پيچيده نيست و توسط چند سوراخ ريز به سطح پوست راه دارد.

درمان كيست مويي عفوني شده معمولا شامل برش آبسه و تخليه چرك از آن و گاهي جراحي به منظور برداشتن كل ناحيه عفوني ميباشد. التيام زخم جراحي ممكن است چند ماه به طول انجامد، زيرا زخم بايد از عمق ترميم شود.

كيست پيلونيدال يا كيست مويي از وجود يك كيسه كوچك پوستي حاوي مو در قسمت پايين كمر، در فاصله بين دو باسن و كمي بالاتر از مقعد ايجاد مي شود. اين حفره كه ممكن است اندازه اي به قطر يك الي چند سانتيمتر داشته باشد، گاهي چيزي بيش از يك فرورفتگي حاوي چند موي پيچيده نيست و توسط چند سوراخ ريز به سطح پوست راه دارد.

اين كيست مستعد ابتلا به عفونت است. كيست مويي در مردان شايعتر است. عفونت كيست معمولاً در اوايل بزرگسالي آغاز مي‌شود.

آیا کیست مویی با لیزر درمان می شود؟

اين مشكل گاهي بدون علامت است و فقط در معاينه، سوراخ هاي ريز پوستي در فاصله بين دو باسن ديده مي شود. گاهي نيز ترشحات چركي يا خونابه از سوراخ هاي مذكور خارج مي گردد.

اگر مجراي اين سوراخ ها بسته شود، ترشحات چركي داخل حفره تجمع پيدا مي كنند و باعث ايجاد آبسه مي شوند كه با درد شديد همراه است.

علت كيست مويي

اين بيماري بيشتر در افراد پر مو ديده مي شود و بيشتر شامل حال كساني است كه شغل هاي نشسته دارند، به همين علت به آن بيماري رانندگان هم گفته مي شود.

بعضي علت آن را فرورفتن موهاي اين ناحيه به داخل پوست مي دانند.

بيشتر بيماران هنگامي مراجعه مي كنند كه مو وارد بدن شده و يك عفونت موضعي ايجاد كند. بعد از آن به مرور زمان به صورت يك آبسه در آيد و موجب درد و توده پشت (بالاي شكاف باسن ) مي گردد.

علايم شايع كيست مويي

در صورت عفونت نكردن كيست، علامتي وجود ندارد. با ايجاد عفونت، علايم زير بروز مي‌كنند:

  • ورم، درد، قرمزي و احساس درد با لمس
  • تب و لرز
  • ترشح چرك
  • درد موقع نشستن

* اگر هنگام نشستن احساس ناراحتي ميكنيد، يك بالش مخصوص در محل نشستن خود قرار دهيد.

درمان كيست عفوني شده معمولا شامل برش آبسه و تخليه چرك از آن و گاهي جراحي به منظور برداشتن كل ناحيه عفوني مي‌باشد.

  • عوامل افزايش دهنده خطر تعريق زياد بدن
  • پوشيدن لباس تنگ

پيشگيري از كيست مويي

  • ليزر موهاي زايد براي پيشگيري از ايجاد بيماري و پيشگيري از عود پس از جراحي موثر است.
  • حمام كردن يا دوش گرفتن روزانه براي تميز نگهداشتن ناحيه كيست
  • پوشيدن لباس سبك و گشاد
  • جلوگيري از چاقي

درمان كيست مويي

عفونت كيست مويي، با مصرف آنتيبيوتيك و جراحي قابل درمان است.

در صورت عفونت كيست، از حمام آب گرم براي تخفيف درد استفاده كنيد. در يك لگن آب گرم به مدت 10 تا 15 دقيقه بنشينيد و اين كار را هر چند بار كه لازم است تكرار كنيد.

درمان كيست عفوني شده معمولا شامل برش آبسه و تخليه چرك از آن و گاهي جراحي به منظور برداشتن كل ناحيه عفوني ميباشد. التيام زخم جراحي ممكن است چند ماه به طول انجامد، زيرا زخم بايد از عمق ترميم شود.

يك تكه گاز استريل بايد برروي زخم قرار داد تا هم امكان هواخوردن زخم وجود داشته بايد و هم از ساييده شدن لباسها به زخم جلوگيري شود.

جراحي كيست مويي

بهترين درمان كيست مويي آن است كه بيمار سريع تر مورد عمل جراحي قرار گيرد، چون هر چه زمان بگذرد وسعت كيست مويي بيشتر شده و سوراخ هاي جديدي روي پوست ظاهر مي شوند.

در مواردي كه فرد دچار آبسه (تجمع چرك در محل) شده باشد، با روش بي حسي موضعي و ايجاد برش در محل آبسه، تخليه چرك صورت مي گيرد و با شستشوي منظم، علائم التهابي آبسه مرتفع خواهد شد و پس از رفع التهاب، عمل جراحي اصلي كه همان خارج كردن كيست است انجام مي گيرد.

در مواردي كه كيست عفونت نكرده است، يا ترشحات از مجراي كيست وجود دارد، ولي عفونت يا التهاب ديده نمي شود، از همان ابتدا عمل جراحي براي خارج كردن تمام كيست انجام مي گيرد.

انواع روش هاي جراحي

1- جراحي به روش باز: در اين روش، كيست حاوي مو پس از انجام بيهوشي عمومي و يا بي حسي از كمر خارج مي شود و محل عمل بخيه نمي شود. در نتيجه حفره اي به جا خواهد ماند كه تدريجا از كف پر خواهد شد. اندازه اين حفره به اندازه كيست بستگي دارد و به زبان ساده ممكن است به اندازه يك گردو و حتي يك پرتقال باشد. از محل عمل تا حدود يك هفته ترشحاتي خارج مي شود و پس از آن تدريجا ترشحات كم مي شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور كامل توسط بافت هاي اطراف پر خواهد شد.

2- جراحي به روش بسته : در اين روش، كيست حاوي مو پس از انجام بيهوشي عمومي و يا بي حسي از كمر خارج مي شود و محل عمل بخيه زده مي شود و حدود ده روز بعد، بخيه ها كشيده مي شوند.

درمان كيست مويي با ليزر را مي توان يك روش كم درد و كم هزينه براي حل كردن مشكل كيست مويي تلقي كرد.  هزينه درمان كيست مويي با ليزر در مقايسه با مزاياي آن ناچيز تلقي مي شود. ليزر امروزه در خدمت علم پزشكي است. قبل از درمان كيست مويي به روش ليزر بايد بدانيد كه: يك كيست مويي آلوده مي‌ تواند شديدا دردناك و باعث ناراحتي شديد در طول فعاليت‌ هاي روزمره شود. جراحي مي‌ تواند اين مشكل را حل كند، اما اگر كيست برگردد، بايد دوباره درمان شود.

مراقبت هاي پس از عمل

1- در روش جراحي باز پس از اتمام عمل جراحي، محل زخم با پانسمان فشرده پر مي شود و بسته به نظر پزشك در سامان كلينيك پس از يك الي دو روز پانسمان خارج خواهد شد. در اين زمان حفره اي تو خالي وجود خواهد داشت كه عليرغم ظاهر ترسناكي كه دارد فاقد خطر جدي است.

لازم است كه روزانه دو تا سه مرتبه در لگن آب گرم كه حاوي چند قطره بتادين است، نشست، طوري كه زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ كند و ترشحات آن را تميز كند. سپس موضع خشك مي شود و با گاز مرطوب روي آن پوشانده مي شود.

بافت طبيعي كه تدريجا در اين مكان تشكيل مي شود رنگ قرمز يا صورتي دارد. گاهي نيز بافت زرد رنگي ايجاد مي شود كه لازم است با كشيدن گاز مرطوب به روي آن، تميز گردد. در صورتي كه اين كار باعث درد شديد شود، مي توان قبل از آن چند قطره محلول بي حس كننده مثل ليدوكائين داخل زخم ريخت و پس از چند دقيقه كار تميز كردن را شروع نمود.

مصرف داروي مسكن در موارد درد شديد توصيه مي شود.

بسته به صلاحديد پزشك، گاهي از پمادهايي كه رشد بافت را تسريع مي كنند، يا پمادهايي كه بافت هاي غير مفيد را حل مي كنند استفاده مي شود.

حجم ترشحات پس از يك هفته كاهش پيدا مي كند و فرد پس از يك هفته مي تواند فعاليت هاي خود را شروع كند.

2- در روش جراحي بسته، به طور معمول پانسمان اوليه به مدت سه الي پنج روز در محل حفظ مي شود و در صورت تداوم ترشحات، تعويض پانسمان توصيه مي شود.

بسته به نظر پزشك گاهي پماد چرك خشك كن موضعي يا داروي چرك خشك كن خوراكي تجويز مي شود. بسته به نظر پزشك، گاهي در محل زخم درن گذاشته مي شود. درن لوله اي است كه ترشحات را از محل زخم خارج مي كند ( در مورد مراقبت از درن از پزشك خود راهنمايي بگيريد).

معمولا بخيه ها پس از يك الي دو هفته خارج مي شوند و پس از حدود يك هفته فعاليت هاي خود را مي توانيد آغاز كنيد. 

منبع: تبيان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.