چرا نشستن براي شما بد است و چگونه مي‌توان از آن اجتناب نمود؟

۳۰ بازديد

احتمالا تا همين چندي پيش، صندلي دفتر كارتان را وسيله‌ي بي‌ضرر قلمداد مي‌نموديد. اما بعد، اين عناوين در همه جا به گوش شما مي‌رسيد كه:
– نشستن، سبكي از سيگار كشيدن جديد است!
– بيماري نشستن رو به افزايش است!
– نشستن را متوقف كنيد، پيش از اينكه شما را به كشتن دهد!

همه‌ي اين موارد به اين واقعيت اشاره دارد كه صندلي‌هاي اداري به‌هيچ وجه بي‌ضرر نيستد.

احتمالا تا همين چندي پيش، صندلي دفتر كارتان را وسيله‌ي بي‌ضرر قلمداد مي‌نموديد. اما بعد، اين عناوين در همه جا به گوش شما مي‌رسيد كه:
– نشستن، سبكي از سيگار كشيدن جديد است!
– بيماري نشستن رو به افزايش است!
– نشستن را متوقف كنيد، پيش از اينكه شما را به كشتن دهد!

همه‌ي اين موارد به اين واقعيت اشاره دارد كه صندلي‌هاي اداري به‌هيچ وجه بي‌ضرر نيستد.

 

خطرات زياد نشستن
كارشناسان برجسته بر اين باورند كه نشستن مي‌تواند مانند سيگار كشيدن موجب تاثيرات منفي بر سلامت افراد باشند، البته اگر تاثيرات منفي آن از سيگار بيشتر نباشد. مطالعات حاكي از آن است كه نشستن به مدت طولاني خطر ابتلا به ديابت، حملات قلبي عروقي و يا ابتلا به انواع خاصي از سرطان را افزايش مي‌دهد.

در يك مطالعه‌ي ۱۴ ساله بر روي ۱۸۵۰۰۰ شركت كننده كه نتايج آن در مجله‌ي بيماري‌هاي همه‌گير در امريكا منتشر شد، نشان داد كه زمان نشستن مستقيما با مرگ‌ومير در ارتباط است. شايد شگفت انگيزترين نكته اين باشد كه اين نتيجه فارغ از ميزان فعاليت بدني شركت‌كنندگان بوده و كاملا تائيد شده است. خطرات نشستن به اندازه كافي روشن است، در مجله‌ي پزشكي استراليا مقاله‌ايي به چاپ رسيد مبني بر اينكه نشستن طولاني مدت پشت ميز مي‌تواند “خطرناك” باشد، همين امر پزشكان و كارفرمايان را ترغيب نمود تا جايگزين‌هايي را تجويز يا درنظر بگيرند.

نشستن، به ويژه نشستن روي صندلي، بهاي سنگيني بر سلامت تحميل مي‌كند، زيرا اساسا عملكرد بدن را مختل مي‌كند. هنگامي كه در صندلي فرو مي‌رويد، عضلات رها مي‌شوند، مفاصل ران سفت شده و ستون فقرات تقريبا خشك مي‌شوند. در وضعيت نشسته جريان خون كند مي‌شود، كه بر فعاليت مغز و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي تاثير گذار است و حتي خطر لخته شدن خون را افزايش مي‌دهد. صندلي شما همچنين مي‌تواند موجب اُفت چشمگيري در توليد آنزيم‌هاي چربي‌سوز و كالري‌سوز باشد.

واقعيت اين است كه ما براي نشستن‌هاي طولاني بر روي صندلي در طي روز طراحي نشده‌ايم. ما براي راست قامت ماندن و فعاليت تكامل يافته‌ايم. هنگامي كه از روي صندلي بلند مي‌شويم، زنگ بيدارباش بدن به صدا در مي‌آيد. ايستادن عضلات بيشتري را درگير مي‌كند، خون را به جريان مي‌اندازد و شما را هوشيارتر و باانرژي‌تر مي‌كند. مفاصل ران را بازتر مي‌كند و به ستون فقرات اجازه مي‌دهد تا آزادانه پيچ بخورند.

 

ايستادن در حين انجام كارها حصار نشستن‌هاي طولاني در طي روز را مي‌شكند.

علت بواسير و نشانه هاي بواسير ممكن است شامل موارد زير باشد:

• خونريزي بدون درد در هنگام حركت روده. ممكن است در هنگام دفع مدفوع مقدار كمي خون مشاهده كنيد.
• خارش يا سوزش در ناحيه مقعد
• درد يا ناراحتي
• متورم شدن اطراف مقعد
• ايجاد توده اي در نزديكي مقعد كه ممكن است حساس يا دردناك باشد. (احتمال خونريزي ترومبويي وجود دارد)

بواسير

علت بواسير و نشانه هاي بواسير معمولا به محل ايجاد آن بستگي دارد.

بواسير داخلي: اين نوع از بواسير در داخل ركتوم قرار دارد و شما معمولا نمي توانيد اين بواسير را ببينيد يا احساس كنيد و به ندرت با درد و ناراحتي همراه است. ولي در هنگام عبور مدفوع و فشاري كه به اين ناحيه وارد مي شود باعث سوزش و در برخي مواقع باعث خونريزي مي شود.

گاهي اوقات فشار آوردن مي تواند از طريق بازوي مقعدي به بواسير داخلي وارد شود كه اين بواسير به بواسير پيشاني يا پرولاپس شناخته شده است و مي تواند درد و تحريك زيادي با خود به همراه داشته باشد.

بواسير خارجي: اين نوع بواسير در اطراف مقصد ظاهر مي شود. هنگام تحريك با خارش يا خونريزي همراه است.

بواسير ترومبوز: گاهي اوقات در بواسير خارجي ممكن است خون جمع شود و يك لخته (ترومبوز) به وجود بياورد كه مي تواند باعث درد شديد، تورم، التهاب و ايجاد يك توده سخت در نزديكي مقعد شود.

راهكارهايي براي كمتر نشستن
با اين حال پادزهر نشستن‌ در طول روز، ايستادن در تمام روز نيست. بدن ما بهترين واكنش را زماني از خود نشان مي‌دهد كه از آن به‌شيوه‌هاي مختلف بهره ببريم، از جمله پياده‌روي كردن، ايستادن، خم شدن و حتي اسكوات رفتن. جايگزين نمودن روش‌هايي براي تغيير موقعيتتان، فرهنگ صندلي محور را به چالش مي‌كشد. چند روش خلاقانه براي كاهش زمان نشستن كه همواره مي‌توان امتحان نمود عبارتند از:

 

۱- يكي از وعده‌ها‌ي غذايي خود در روز را ايستاده‌ ميل كنيد. نشستن در حين غذا، موجب مي‌شود تا زمان كلي نشستن شما افزايش يابد. حتي‌الامكان صبحانه را روي كانتر آشپزخانه بخوريد، يا ناهار را در مكان‌هايي با ميزهاي بلند ميل كنيد. ايستادن در حين غذا خوردن ابدا بدان معنا نيست كه مجبوريد سريع‌تر غذا بخوريد و يا غذاهاي نامرغوب بخوريد. كيفيت و نحوه‌ي غذا خوردن مي‌تواند كاملا مشابه نشستن بر روي صندلي باشد.

 

۲- هر شب صندلي خود را به سمت ميزتان هل دهيد. صبح روز بعد، وضعيت غير معمول صندلي يادآوري مي‌كند تا كمي بيشتر روي پاهاي خود بايستيد. سعي كنيد كاري ايستاده را براي صبح برنامه‌ريزي كرده يا پياده‌روي نمائيد. روز خود را ايستاده شروع نمائيد، تا بدنتان بيدار شود و در تمام روز فعال بماند.

 

۳- ۱۵ دقيقه روي زمين بنشينيد. در فرهنگ گره‌خورده‌ي ما با صندلي، بزرگسالان زمان زيادي براي نشستن روي زمين صرف نمي‌كنند. در نتيجه، بخشي از تحرك خود را از دست مي‌دهند. با ۱۵ دقيقه نشستن روي زمين مي‌توان آن تحرك را دوباره بدست آورد. چنانچه فرزند داريد، آن‌ها نيز عاشق پيوستن به شما بر روي زمين و خواندن يك داستان يا بازي كردن، خواهند شد. روي زمين بنشينيد و بخش اول برنامه‌ي تلويزيوني موردعلاقه خود را تماشا كنيد يا كتابي بخوانيد.

 

۴- برخي از كارهايتان را ايستاده انجام دهيد. به عنوان مثال صحبت كردن با تلفن، مرور مدارك يا چك كردن فيس‌بوك. كارتان هر آنچه كه هست، به آن تنوع ببخشيد. ايستادن در حين انجام كارها حصار نشستن‌هاي طولاني در طي روز را مي‌شكند.

با همين توصيه‌هاي كوچك، در مسير روزي با نشستن‌هاي كمتر و حركت‌هاي متنوع‌تر گام برداريد. به صندلي‌هاي زندگي خود استراحتي دهيد و ببنيد در طول روز چقدر احساس بهتري خواهيد داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.