بواسير چيست و چرا بايد جدي بگيريم؟

درمان فوري شقاق با ليزر

بواسير چيست و چرا بايد جدي بگيريم؟

۲۰ بازديد

بواسير يا همان هموروئيد به رگ هاي برجسته و متورم شده عروق در قسمت پايين مقعد گفته مي شود كه براثر حركت روده و فشار شديد بر روي اين رگ ها مثلا در دوران بارداري ايجاد مي شود. اين بيماري رايج ترين بيماري نشيمنگاهي در انسان هاست، كه تقريبا نيمي از افراد بالاي پنجاه سال به آن مبتلا مي شوند. اگر به هر دليلي به سياهرگ هاي مقعدي پايين راست روده فشار زيادي وارد شود، اين سياهرگها دچار التهاب شده و بيماري بواسير به وجود مي آيد.

بواسير يا همان هموروئيد به رگ هاي برجسته و متورم شده عروق در قسمت پايين مقعد گفته مي شود كه براثر حركت روده و فشار شديد بر روي اين رگ ها مثلا در دوران بارداري ايجاد مي شود. اين بيماري رايج ترين بيماري نشيمنگاهي در انسان هاست، كه تقريبا نيمي از افراد بالاي پنجاه سال به آن مبتلا مي شوند. اگر به هر دليلي به سياهرگ هاي مقعدي پايين راست روده فشار زيادي وارد شود، اين سياهرگها دچار التهاب شده و بيماري بواسير به وجود مي آيد.

 

بواسير يا همان هموروئيد به رگ هاي برجسته و متورم شده مويرگ هاي قسمت پايين مقعد گفته مي شود، كه اگر به هر دليلي به سياهرگ هاي مقعدي پايين راست روده فشار زيادي وارد شود، اين سياهرگها دچار التهاب شده و بيماري بواسير به وجود مي آيد. اين بيماري رايج ترين بيماري نشيمنگاهي در انسان هاست، كه تقريبا نيمي از افراد بالاي پنجاه سال به آن مبتلا مي شوند. فشار شديد در ناحيه پايين ركتوم مي تواند بر اثر عواملي مانند تلاش براي تخليه روده، نشستن بيش از اندازه در دستشويي، اسهال يا يبوست مزمن، اضافه وزن، بارداري و رابطه جنسي مقعدي ايجاد شود.

همچنين ممكن است دليل مبتلا شدن به بواسير به خاطر مسائل ژنتيكي باشد. اگر يكي از نزديكان يا والدين به بواسير مبتلا شده باشند، احتمال اينكه فرزندان و بستگان آنها نيز بواسير بگيرند، وجود دارد. همچنين با بالا رفتن سن احتمال مبتلا شدن به بواسير وجود دارد، زيرا بافت هايي كه رگ هاي ركتال و مقعد را پشتيباني مي كنند، با افزايش سن، كاهش مي يابند.بواسير يا هموروئيد چيست؟

 

همه چيز درباره بواسير داخلي

بواسير داخلي درد زيادي ندارد، به خاطر اينكه پايانه هاي عصبي داخل كانال مقعد هنوز آسيب جدي نديده اند. فقط ممكن است در زمان دفع مدفوع سفت، اين پايانه هاي عصبي دچار ترك هايي شوند و خونريزي كنند، ولي باز اين خونريزي نيز بدون درد است.

در حالت كلي بواسير داخلي داراي چند مرحله است كه در مرحله ابتدايي آن، بواسيرهاي كوچكي در سطح داخلي دهانه مقعد به وجود مي آيد. بسياري از افرادي كه به اين مرحله بواسير داخلي مبتلا مي شوند به آن توجه نمي كنند، تا اينكه به خاطر كشيده شدن مدفوع سفت روي لايه مقعد، مقداري خون در مدفوع خود مشاهده كنند.

در مرحله بعدي بخش كوچكي از بواسير داخلي در هنگام دفع مدفوع به بيرون دهانه مقعد كشيده مي شود، چون بافت پيوندي مجراي مقعد هنوز محكم است اين بواسيرهاي ريز بيرون آمده، بعد از اجابت مزاج خودشان به داخل مقعد كشيده مي شوند و بيمار باز درد خاصي را احساس نمي كند.

از مرحله سوم بواسير داخلي درد بيمار شروع مي شود، در اين مرحله بواسيرهايي كه دردناك هستند به بيرون مقعد كشيده مي شوند و ديگر خودشان به درون هدايت نمي شوند و بيمار بايد با دست آنها را به درون كانال مقعد برگرداند. بعد از اين مرحله ديگر بواسير خارجي خود را به خوبي نشان مي دهد و درد و خونريزي قابل توجهي دارد و نمي توان به آن بي توجه بود كه در بخش بعدي به آن بيشتر خواهيم پرداخت.

اما اصلي ترين نشانه بواسير داخلي خونريزي دستگاه گوارش تحتاني در هنگام اجابت مزاج است. بيمار مرحله هاي ابتدايي بواسير داخلي را كه در بالا بيان كرديم، را احساس نمي كند و همانطور كه گفتيم فقط با مشاهده خون در مدفوع متوجه آن ها مي شود كه بهتر است خودش را به يك پزشك متخصص برساند تا در همين مراحل ابتدايي درمان بواسير شروع شود و كار به بواسير خارجي نكشد. زيرا با پيشرفت بواسير و افتادگي زياد بواسير، مجبور خواهد بود خارش، سوزش پوست، درد، بي اختياري مدفوع و خونريزي زيادي را تجربه كند كه بسيار عذاب آور هستند.

بنابراين متداول ترين علامت بواسير داخلي مشاهده رگه هاي خوني به رنگ قرمز روشن در مدفوع يا دستمال توالت و يا كاسه توالت است. هر موقع اين نشانه بواسير داخلي را متوجه شديد، سريعا به پزشك مراجعه كنيد.

 

بواسير خارجي آيا خطرناك است؟

شديدترين و جدي ترين حالت بواسير هنگامي است كه بواسير ها در بيرون از دهانه مقعد ظاهر مي شوند و در همانجا نيز جا خوش مي كنند. اين حالت بواسير كه به بواسير خارجي معروف است با درد و خونريزي زيادتر روبه رو است و حتما نياز به جراحي فوري دارد. بسياري از بيماران از ما مي پرسند كه بواسير خارجي آيا خطرناك است؟ در جواب بايد بگوييم كه بواسير در هر مرحله اي مي تواند با درد همراه باشد ولي خطرناك نيست.

البته توجه داشته باشيد كه بايد بواسير درست تشخيص داده شود، زيرا در برخي اوقات علائمي كه با نام بواسير شناخته مي شوند، مي توانند نشانه يك بيماري جدي تر و خطرناك مانند سرطان مقعد يا سرطان روده بزرگ باشد. بنابراين با مراجعه زودهنگام به پزشك بايد از علائم بواسير مطمئن شويد و درمان مناسب آن را با مشورت پزشك پيدا كنيد. اما اگر بيماري شما غير از بواسير باشد بايد كمي نگران باشيد و شروع به درمان كنيد. زيرا بواسير در همه اسنان ها وجود دارد و چيز غيرطبيعي نيست اما ساير بيماريهاي ركتوم و كولون طبيعي نيستند و نياز به درمان خاص دارند.

بواسير خارجي در زير پوست و اطراف آنزيم ايجاد مي شود. شايع ترين نشانه بواسير خارجي اين است كه تحريك آن مي تواند باعث خارش يا خونريزي شود. در برخي موارد، ممكن است خون به به حالت مكشي در بيايد و در اثر داخل و بيرون كشيده شدن، باعث ايجاد لخته شود، كه به اين نوع بواسير لخته اي يا ترومبوز مي گويند و با درد شديد، تورم و التهاب همراه است.معرفي بهترين روش درمان بواسير, مزايا و هزينه درمان قطعي بواسير يا هموروئيد با ليزر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.